Het akkoord van afgelopen week geeft het vertrouwen van de financiële markten
in Nederland een boost. Dat is goed voor het rentetarief dat Nederland
betaalt op zijn schulden. En dus ook voor de rente die Nederlandse banken
moeten betalen én doorrekenen voor hun zakelijke kredieten. Zonder akkoord
waren die ongetwijfeld opgelopen.

Nadeel: de bankenbelasting moet 600 miljoen euro opbrengen. Dat gaan banken
doorrekenen naar hun klanten: consumenten én ondernemers. (Maar er lag ook
een voorstel voor 1 miljard euro – dat is nu van tafel.)

Preventieve ontslagtoets verdwijnt

De arbeidmarkt wordt flink hervormd. Volgens VNO-NCW verdwijnt zelfs de
preventieve ontslagtoets: je hoeft als ondernemer niet meer ellenlange
dossiers aan te leveren bij het UWV of de kantonrechter.

Dat is slecht nieuws voor arbeidsrechtsadvocaten, die hier hun brood mee
verdienen. Maar ook sommige MKB-ondernemers hechten aan de huidige toets,
zegt MKB Nederland, omdat die de kans verkleint dat werknemers alsnog naar
de rechter stappen om hun ontslag aan te vechten.

Geen hoge ontslagvergoedingen meer

Ook de hoge ontslagvergoedingen behoren tot het verleden. Nu kan zo’n
vergoeding oplopen tot meerdere jaarsalarissen afhankelijk van de leeftijd
en de duur van het dienstverband. Maar het lente-akkoord beperkt deze; een
deel van het geld moet de ontslagen werknemer ook benutten voor om-of
bijscholing.

De precieze uitwerking is echter nog onbekend. Wel staat vast dat werkgevers
voortaan de eerste maanden van de WW betalen, tot een maximum van zes. Dat
is voor kleine werkgevers echter een behoorlijke aanslag.

Bijtelling van de auto

Ondernemers die actief zijn met het aankopen van bedrijven, krijgen last van
de beperking van de deelnemingsrente. Dat is rente die je betaalt over de
financiering van de aankoop van het bedrijf. De maatregel levert zo'n 150
miljoen euro op.

Directeur-grootaandeelhouders (en werknemers) die nu nog een vrijstelling
hebben voor de bijtelling van de auto van de zaak, raken dat voordeel kwijt.
Dat kan ze duizenden euro's per jaar kosten.

De onbelaste kilometervergoeding wordt straks wel belast. Vraag is wie dat
gaat betalen: gaan werknemers een hogere vergoeding betalen om netto weer op
de huidige 19 cent uit te komen? In dat geval betekent het een verhoging van
de bedrijfskosten.

Wel duidelijk is dat ondernemers meer gaan betalen voor bijvoorbeeld een
eurovignet en voor rode diesel, dankzij een 'fiscaal vergroeningspakket' dat
het gebruik van fossiele brandstoffen ontmoedigt. Binnenvaartschippers en
boeren, grote afnemers van rode diesel, zullen daar niet blij mee zijn.

Onduidelijkheden

Tot slot zijn er nog diverse punten onduidelijk. Zo moet de afschaffing van
enkele maatregelen die lastenverlichting zouden geven aan het bedrijfsleven
zo'n 430 miljoen euro opleveren. Maar welke maatregelen van tafel zijn, is
nog niet helder.

Een tijdelijke werkgeversheffing van een half miljard is ook onderdeel van het
akkoord. Deze is bedoeld om de hoge inkomens af te toppen. Ook de
werkwerkgeversheffing op 'excessieve' bonussen gaat omhoog van 30 naar 75
procent. Ook voor deze ingrepen ontbreken nog de details.

Per saldo zijn de ondernemersclubs, van MKB Nederland tot VNO NCW gelukkig met
het akkoord. Zij vinden het feit dát er een akkoord is, met bovendien echte
ingrepen op de arbeidsmarkt, het belangrijkst. Wat vind jij?

Ik meld me aan voor de Ondernemers Alerts (wekelijks
nieuws, belastingtip en inspiratie)

Lees ook:

Hypotheekrenteaftrek: zo werken de nieuwe regels

Schrappen kilometervergoeding kost forens zeker miljard

Analyse Jeroen de Boer: akkoord Kunduz-coalitie wordt
verkiezingsinzet

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl